Polkupyöräilyä Kuussa

Mieleeni juolahti kysymys, jota en muista juurikaan käsitellyn scifissäkään: millaista olisi ajaa polkupyörällä Kuun pinnalla? Kysehän ei ole edes kovin far-out-skenaariosta, Kuuhun on lähetetty jopa autoksi laskettavia vempleita ja jos vain keksimme halvempia tapoja paeta oman planeettamme painovoimakaivosta, matkat satelliittimme saattavat viimein tulla jopa rikkaimpien turistien ulottuville.

Kuussa on tietysti pienempi painovoima, sen tietävät kaikki astronauttien pomppimista televisiosta tai videotallenteelta seuranneet. Kuussa ei ole myöskään ilmaa, kun kerran näillä miehillä oli sellaiset kultakalamaljat päässään, mutta suunnattomasti vaikutusta tällä ei ole ihmisen liikkumiseen jalan, koskapa jalkojen nopeus tulee varsin pian vastaan.

Polkupyörä onkin aivan toinen juttu, sen nopeutta rajoittaa ennen kaikkea ilmanvastus, vaikka tietysti kaikissa liikkuvissa osissa on kitkaa, toisissa enemmän kuin toisissa. Minä pystyn tasamaalla saavuttamaan 40 km/h nopeuden (tosin en ole hyvällä maantie- tai ratapyörällä koskaan kokeillut). Ammattilaiset pääsevät yli kuuttakymmentä ns. pystypyörällä (siis sellaisella vehkeellä, joka tavan lukijalle tulee mieleen kun polkupyörästä puhutaan). Täysin katetulla nojapyörällä puolestaan on ylläpidetty yli 130 km/h nopeutta 200 metrin ajan.

Mutta entäpä Kuussa? Jonkinlaista osviittaa antanee Fred Rompelbergin ennätysajo Bonnevillen aavikolla kiihdytysauton perässä. Auton luomassa ilmataskussa lähes olemattomalla ilmanvastuksella hän saavutti lähes 270 km/h nopeuden. Hieman ironisena yksityiskohtana Rompelbergin pyörä ajoasentoa myöten näyttää melko tavanomaiselta, jos kohta siinä nyt oli mm. moottoripyörän renkaat. Kuussa tietysti pitäisi käyttää avaruuspukua, joka sinällään varmaan haittaa jalkojen liikettä, mutta olettaisiin niidenkin kehittyvän kunhan avaruusmatkailua pääsee vauhtiin.

Nyt siis voimme kuvitella uljaan velosipedistin syöksymässä kolmattasataa kilometriä tunnissa kohti ramppia, josta pomppaa sitten kuudesosa-G:n painovoimaa vastaan. Joku insinöörihenkisempi voinee kenties laskea optimaalisella rampin koolla saavutetun loikan pituuden?

NASAn käyttämillä kuuautoilla pystyi ajamaan vaatimattomasti 8 km/h.